Cloud računarstvo

Za i protiv „preseljenja u oblak“

Cloud računarstvo

Dok čitate ovaj odeljak imajte na umu da ne postoji „savršeno“ rešenje. Sve opcije – bilo da su u lokalu ili u oblaku – imaju svoje pozitivne i negativne strane. Koju opciju izabrati je pitanje na koje se može dati odgovor tek analizom svakog pojedinačnog slučaja i scenarija (Upozorenje: nemojte dopustiti da vam „cloud“ eksperti kažu da postoji „samo jedan“ način da se nešto uradi). Većina kompanija se na kraju odluči za hibridno rešenje kod kojeg su neke aplikacije u oblaku, a neke su još uvek u lokalu na lokalnom serveru. Razmotrićemo ovo rešenje kasnije; ipak evo uopštenih za i protiv računarstva u oblaku:

Za računarstvo u oblaku:

  • Niži IT troškovi. Ovo je verovatno najprivlačniji razlog zašto kompanije odlučuju da izmeste svoju mrežu (svu ili delimično) u oblak. Ne samo da se štedi novac na softverskim licencama, već i na hardveru (serveri i radne stanice) kao i na IT podršci i nadogradnjama. Zapravo, uštede su u proseku od 8% do 28% kada se pređe u celosti ili delimično u oblak.
  • Mogućnost pristup aplikacijama sa bilo kog mesta i uređaja. Ako dosta putujete, ako imate zaposlene koji rade na daljinu ili želite da koristite tablet dok putujete, laptop za po kući i sl., računarstvo u oblaku vam daje mogućnost da radite sa bilo kog od ovih uređaja.
  • Oporavak od katastrofe i bekap su automatizovani. Server(i) u vašoj kancelariji je izuzetno ranjiv na brojne pretnje kao što su virusi, ljudska greška, kvar hardvera, kvar softvera i naravno fizička oštećenja koja mogu nastati usled požara, poplave ili neke druge prirodne katastrofe. Ako je vaš server oblaku i (daleko bilo) dođe do neke katastrofe možete jednostavno kupiti novi laptop ili desktop računar i za vrlo kratko vreme se „vratiti u posao“. Ovo NE bi bilo moguće ako biste imali tradicionalnu mrežu sa klasičnim bekap rešenjima kao što su trake, CD/DVD, USB diskovi, NAS ili nekim drugim uređajem.
  • Plus, kao i svaki javni servis, cloud platforme su mnogo robusnije i sigurnije nego prosečne kancelarijske mreže zato što zbog ekonomije obima mogu mnogo više investirati u sigurnosne, redudantne i bekap sisteme i na taj način znatno teže „sistem može pasti“
  • Dodavanje novih zaposlenih je brže, jeftinije i jednostavnije. Ako imate povremene i privremene zaposlene računarstvo u oblaku će vam ne samo sniziti troškove postavljanja novih naloga već će i sam čin biti neuporedivo brži.
  • Možete ga koristiti, a ne morate ga posedovati. Preciznije, ne morate imati odgovornost za instaliranje, ažuriranje i održavanje infrastrukture. Razmišljajte o tome kao da živite u stanu u kom neko drugi brine o održavanju zgrade, popravkama krova, uređivanju okoline i svih pratećih infrastrukturnih stvari, dok jedino vi imate ključ od svog dela zgrade i pristup svim pogodnostima. Ovo je posebno privlačno kompanijama koje su nove ili se šire, ali ne žele da daju mnogo novca ua nabavku i podršku skupim računarskim mrežema.
  • To je takođe „zelena“ tehnologija koja će vam svakako uštedeti novac za struju. Za male kompanije ušteda energije biće verovatno vrlo mala, ali za velike kompanije sa više servera koji se moraju hladiti u posebnoj prostoriji i raditi 24 sata, 7 dana u nedelji, 365 dana godišnje uštede su značajne.

Protiv računarstva u oblaku

  • Zavisnost od interneta. Ovo se može izbeći upotrebom kvalitetne internet konekcije i održavanjem druge bekap konekcije, postoje šanse da ako izgubite internet biće znatno teže da radite svoj posao.
  • Sigurnost podataka. Dosta ljudi se ne oseća prijatno znajući da su njihovi podaci van prostorija kancelarija. Ovo je opravdana brika i pre nego što izaberete cloud provajdera, morate pribaviti više informacija o načinu kako čuvaju vaše podatke, kako su ti podaci enkriptovani, ko ima pristup i kako ih možete dobiti nazad. Više o ovome možete naći u delu „Šta da gledam kada biram Cloud provajdera“.
  • Određene poslovne aplikacije neće raditi u cloud-u. Za ovo je najbolje da se konsultujete sa vašim prizvođačem softvera ili partnerom za podršku.
  • Usklađenost. Postoje brojni zakoni i propisi koji su obavezujući za kompanije. Ti zakoni i propisi služe za kontrolu i zaštitu podataka i potvrđuju da kompanije imaju znanje i kontrolu ko može pristupiti podacima, ko može videti podatke i kako su ti podaci čuvaju. U javnom Cloud okruženju, ovo može biti problem. Mnogi cloud provajderi vam neće eksplicitno reći gde su vaši podaci smešteni. Većina cloud provajdera ima sertifikate koji ih obavezuju da tačno opišu šta se dešava u njihovim okruženjima, kako i gde podaci ulaze, šta provajder sa njima radi i koje kontrole su uspostavljaju prilikom pristupa i obrade podataka. Ipak, kao vlasnik kompanije, morate biti svesni da je VAŠ problem ukoliko dođe do kompromitovanja podataka, tako da je važno da zatražite neku vrstu potvrde da provajder ispunjava razne zakonodavne i ostale usklađenosti.

 Proverite da li ste spremni za računarstvo u oblaku!

 

 

About the Author

Uridium je kompanija u privatnom vlasništvu osnovana 1994. godine sa ciljem unapređenja poslovanja upotrebom informacionih tehnologija. Uridium prodaje, uvodi i održava Pantheon kao vodeći ERP u regionu. Tokom prethodnih 10 godina, uspešno smo implementirali Pantheon u preko 100 preduzeća u Srbiji, Hrvatskoj, Makedoniji, Bosni i Hercegovini i Sloveniji. Pored ERP projekata, možemo se pohvaliti da smo uspešno uradili i preko 180 raznih IT projekata, od IP telefonije, IT infrastrukture do implementacije specifičnih poslovnih rešenja. Uridium trenutno zapošljava 12 profesionalaca, čije je radno iskustvo u implementaciji poslovnih rešenja preko 100 čovek godina.