Kada je ekonomija u stagnaciji, prvi instinkt je, za mnoge firme, je da zamrznu sve projekte. Ipak, zamrzavanje projekata može biti najrizičnija opcija za poslovanje i može imati negativan uticaj na dugoročne uspeh kompanije.
Tehnologija omogućava kompanijama da inoviraju kroz upotrebu novih rešenja i na taj način prežive ili čak obrnu trend u svoju korist. Prosto rezanje IT troškova i projekata može biti kontraproduktivno. Na primer, ako kompanije gradi svoju vidljivost na tržištu tako što gradi fenomenalne odnose sa kupcima, tehnologija je jedan od veoma važnih činilaca koji joj u tome pomažu (infrastruktura koja integriše komunikaciju sa korisnicima putem društvenih mreža).
Izazov za IT je da vođe kompanija ne zaborave ovu činjenicu u trenucima kratkoročnih finansijskih pritisaka.
Nicholas Carr tvrdi da je IT prosto mesto troška i da ne može pomoći kompaniji da se diferencira i na taj način takmiči na tržištu. Ono što g. Carr ne vidi jeste činjenica da u mnogim slučajevima strategije i taktike koje se koriste na dnevnom nivou od strane ljudi u organizacijama koje su u direktnoj vezi sa korisnicima ne bi uopšte bile moguće bez upotrebe novih tehnologija. Videli smo slučajeve u kojima tehnologija pomaže kompanijama u tolikoj meri da upravo zahvaljujući upotrebi tehnologije kompanije uspostavljaju dominantnu i lidersku poziciju na tržištu. Očigledni primeri su: eBay, Amazon i Wal-Mart. Ozbiljna investicija u IT i u prošlosti i sada omogućuje ovim kompanijama da dominiraju u industrijama koje su jako konkurentne.
Ukratko, tehnologija omogućava kompanijama da:
- Snize troškove poslovanja
- Povećaju marginu tako što menjaju poslovni model i odnosi između prihoda i troškova
- Otvore nove prodajne kanale
- Definišu tržišne segmente, pridobiju nove kupce ili zadrže postojeće kupce
- Povećaju tzv. Cross-selling i Up-selling odnosno povećaju povezanu prodaju (primer: kupite laptop i torbu, mobilni i futrolu i sl.) i da povećaju ponovnu kupovinu.
- Kreiraju nove poslovne modele
- Izađu u susret kupčevim očekivanjima i povećanju zadovoljstva kupaca
- Poboljšaju korisniki servis
- Isporučuju nove proizvode na tržište
- Optimizuju lanac snabdevanja
- Ubrzaju procese
- Povećaju kvalitet
- Poboljšaju odlučivanje
- Podrže poslovnu strategiju
U prošlosti, glavni fokus IT projekata je bio da smanje troškove kompanije u operativnom radu. Danas, sve više kompanija ima osnovne poslovne procese automatizovane i već ostvarene uštede u operativnom radu. IT u mnogim kompanijama je svoj fokus prebacio na povećanje zadovoljstva kupaca, servisu, kvalitetu, brzini, prihodima i ostalim oblastima na gorepomenutoj listi.
- Analiza podataka je pomogla auto industrija da bolje segmentiraju kupce i lakše pronađu put do kupaca tako što mogu pratiti aktivnosti koje njihovi kupci obavljaju koristeći automobil.
- Dosta kompanija u turističkoj industriji koriste tehnologiju da im pomogne u povećanju zadovoljstva kupaca. Rezervisanje preko interneta, ostvarivanje popusta ili dobijanje najbolje ponude je već postalo standardno kaoi i štampanje aviokarti i elektronske rezervacije, dopuna kredita za mobilni i sl.
- Jednostavan ekran na kojem se vidi narudžbina hrane dovela je do smanenja grešaka, povećanje kvaliteta i povećanje zadovoljstva korisnika
- Praćenje broja pošiljke u putu od prodavca ka kupcu doprinela je poboljšanju zadovoljstva kupaca i smanjenju broja poziva korisničkom centru
- Online podrška i naručivanje sa internet sajtova povećavaju kvalitet usluge pružene kupcima i prodaju.
- Softver za modeliranje se koristi u kompanijama za predviđanje kvarova na proizvodima i povećanju kvaliteta proizvoda
- Programi poverenja i sajtovi koji se bave e-trgovinom sa cross-selling i up-selling opcijama povećavaju prodaju.
- Sistemi za rezervacije na web-u, on-line trgovina i naručivanje štampanog materijala na sajtu su sve primeri poslovnih modela poboljšanih ili kreiranih upotrebom tehnologije
- Kompanije koriste napredne sisteme za detekciju zloupotrebe kreditnih kartica i na taj način smanjuju troškove nepravilne upotrebe
- Kompanije koriste softver za primanje porudžbina bilo gde u svetu i određivanje isporuka sa lokacije koja že obezbediti najbržu i najjeftiniju isporuku do kupca
- Softver se koristi za ubrzanje procesa poručivanja, proizvodnje, nabavke i isporuke. Kompanije automatizuju protok informacija između narudžbine kupca i dobavljača (SCM)
- Softver pomaže bržem pregledu poslovnih informacija o prihodima i ubrzava transakcije generalno (e-banking, računovodstvo,…)
- Rutiranje isporuka upotrebom dostavnih vozila optimizuje potrošnju benzina i pređenu kilometražu. Više isporuka za manje vremena.
Tema za sledeću nedelju:
Tehnologija treba da podržava poslovnu strategiju